با قانون بیمه شخص ثالث آشنا شوید

بیمه شخص ثالث از زمان اجرایی شدنش تا به الان، براساس یک سری قوانین مشخصی، به رانندگان وسایل نقلیه کمک کرده است تا در تصادفات و خسارت‌هایی که بر آن‌ها و وسایل نقلیه‌شان وارد می‌شود، جبران خسارت مالی و جانی داشته باشند. قوانین این بیمه به مرور زمان دستخوش تغییراتی شده است که در این مطلب به بیان قانون بیمه شخص ثالث و همچنین دلیل اجباری بودن قانون‌های این بیمه خواهیم پرداخت.

بیمه شخص ثالث چیست؟

در میان انواع مختلف بیمه‌های موجود، بیمه شخص ثالث پرمخاطب‌ترین مورد محسوب می‌شود. این موضوع بی‌ارتباط با اجباری بودن بیمه شخص ثالث در ایران نیست. در حقیقت باید گفت رانندگانی که وسیله نقلیه آن‌ها تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست، مشکلات متعدد و عواقب سنگینی را در پیش رو خواهند داشت.

دلیل نامگذاری این نوع از بیمه با عنوان بیمه شخص ثالث، وجود تعاملی سه طرفه در آن است.

در بیمه شخص ثالث، شخص اول همان بیمه‌گزار یا مالک وسیله نقلیه است.

شرکت بیمه‌ای که متعهد شده است مطابق با قرارداد هزینه‌ها را جبران نماید، شخص ثانی محسوب می‌شود. در حقیقت شخص ثانی همان بیمه‌گر است.

شخص ثالث در این نوع از بیمه، فردی است که در سانحه رانندگی دچار ضرر و زیان شده است. باید توجه داشت که فردی غیر از راننده مقصر، شخص ثالث است.

قانون بیمه شخص ثالث در سال ۹۸ چه اصلاحاتی دارد؟

بیمه شخص ثالث دارای یک سری قوانین تعریف شده می‌باشد که در سال ۹۸ تعدادی از این قوانین تغییر پیدا کردند و به همین خاطر از این پس قوانین جدید برای دارندگان بیمه شخص ثالث لحاظ می‌شود.

در قوانین قدیم، خودروها مدنظر این نوع از بیمه‌ها بودند، که در قانون جدید، به جای خودرو بر روی دارنده بیمه، یعنی راننده خودرو تمرکز بیشتری دارند. اما مهم‌تر از هر موضوعی، قیمت گذاری‌ها در قانون بیمه شخص ثالث است که در قانون جدید با توجه به سوابق خودرو و مشخصات راننده، قیمت گذاری‌ها انجام می‌شود؛ یعنی هر چه که یک راننده، رانندگی بهتری داشته باشد، امتیازهای مثبت بیشتری خواهد داشت تا با قیمتی پایین‌تر این بیمه را خریداری نماید.

از این رو قانون اجباری بیمه شخص ثالث حکم می‌کند که شرکت‌‌های بیمه صدور بیمه شخص ثالث را براساس عملکرد راننده انجام دهند. براساس این طرح نیاز است تا از رانندگان خواهان بیمه شخص ثالث، اطلاعاتی همچون: نام، نام خانوادگی، سن، جنسیت، تجربه، میزان تخلفات و… دریافت شود و با توجه به میزان تخلفات و تجربه فرد در رانندگی، تخفیفات نیز کاهش و افزایش پیدا ‌کنند، که در این طرح خانم‌ها به خاطر دقت بالا در رانندگی از امتیازات مثبت و تخفیفات بیشتری در خرید و استفاده از بیمه شخص ثالث برخوردار می‌شوند.

تفاوت قانون‌های جدید بیمه شخص ثالث با قانون‌های قدیم

قانون‌های قدیم بیمه شخص ثالث به این صورت بود که تخفیف‌های عدم بروز خسارت فقط به وسیله نقلیه تعلق می‌گرفت که اکنون نیز با همان روش قدیم، در قانون جدید تخفیفات به صاحب بیمه تعلق می‌گیرد و شخص راننده می‌تواند این تخفیفات را به خانواده و یا خودرو خود منتقل کند.

در قانون قدیم شرکت بیمه با اولین خسارت و اعمال تخفیفات برای پرداخت خسارت، تمامی تخفیفات را برای شخص بیمه گذار در استفاده از بیمه نامه منقضی می‌کرد، اما در قانون جدید شخص بیمه گذار در طی چند مرحله می‌تواند از بیمه خود استفاده کند. یعنی به این صورت است که فرد با اولین خسارت مالی، فقط ۲۰ درصد از تخفیفات بیمه خود را از دست می‌دهد و با اولین خسارت جانی ۳۰ درصد، اگر خسارت‌های مالی تا ۳ بار اتفاق بیفتد، ۴۰ درصد از تخفیفات بیمه از بین می‌رود ولی خسارت جانی برای بار سوم، ۱۰۰ درصد تخفیفات بیمه، بیمه گذار را از بین می‌برد.

در قانون بیمه شخص ثالث که در سال ۹۸ به مرحله اجرا رسیده است، به شخص بیمه گذار در هر سال به ازای عدم خسارت، ۵ درصد تخفیفات تعلق می‌گیرد که اگر به مدت ۱۴ سال، شخص تخفیفات عدم خسارت دریافت کند، به میزان ۷۰ درصد تخفیف ثابت پس از سال چهاردهم دریافت خواهد کرد.

در طرح قدیم، خودروی تصادفی باید مورد کروکی پلیس قرار می‌گرفت و سپس اقدام به دریافت هزینه خسارت وارد شده می‌کرد، که در قانون جدید تصادفاتی که کمتر از ۷ میلیون خسارت به همراه دارند، نیازی به کروکی پلیس ندارند و مقصر و زیان دیده هر دو می‌توانند برای گرفتن هزینه خسارت وارد شده، به شرکت بیمه مراجعه کنند.

قانون اجباری بیمه شخص ثالث

چرا به قوانین تعریف شده برای بیمه شخص ثالث قوانین اجباری گفته می‌شود؟ بیمه شخص ثالث از ۱۶ مرداد سال ۱۳۸۷ به صورت جدی، برای همه‌ی ارگان‌های مربوطه به صورت اجباری تعریف شد تا در خصوص پرداخت خسارت‌ها و اعمال آن‌ها برای اشخاص سوم و شخص بیمه گذار، قوانین به صورت دقیق‌تر و منصفانه‌‌تر اعمال گردد.

در قوانین قدیم این بیمه نامه، ایراداتی وجود داشت که امسال به طور رسمی قوانین جدیدی برای بیمه شخص ثالث تعریف شد که علاوه بر موارد گفته شده، قوانین دیگر نیز در این لایحه به ثبت رسیده است. در قانون قدیم راننده‌ای که مقصر و در عین حال آسیب دیده بود نمیتوانست دیه‌ای از شرکت بیمه دریافت کند، اما در قانون جدید، دیه کامل به راننده مقصر و خانواده او تعلق می‌گیرد، اما این در صورتی است که در حادثه رخ داده شده، شخص مقصر و یا اعضای خانواده او فوت کرده باشند و یا آسیب جدی دیده باشند.

در طرح جدید، شخص مقصر اگر آسیبی ندیده باشد، شرکت بیمه فقط نیمی از هزینه را پرداخت و نیمی دیگر از هزینه خسارت وارد شده را باید فرد متخلّف به شخص خسارت دیده پرداخت کند.

سخن آخر

به طور کلی در قوانین جدید بیمه شخص ثالث تمامی جوانب یک حادثه را در شرایط مختلف در نظر گرفته شده است و به گونه‌ای می‌باشد که شرکت بیمه در پی هر حادثه‌ای موظف است تا ظرف دو هفته خسارت‌ها را جبران کند و اگر تاخیری در پرداخت هزینه‌ها صورت بپذیرد شرکت بیمه ناچار به پرداخت جریمه خواهد شد.



نویسنده مطلب مرتضی اسماعیل پور