بررسی عوامل موثر بر کاهش خرید بیمه اسب

بیمه اسب , بیمه اسب بیمه ایران , بیمه اسب ایران , صدور بیمه نامه اسب , قیمت بیمه اسب , هزینه صدور بیمه اسب

نیاز به پوشش بیمه دام و حیوانات اهلی زمانی شکل گرفت که صاحبان دامداری ها و اتحادیه های مرتبط با این حوزه شروع به دست و پنجه نرم کردن با بیماری ها واگیردار در این حوزه کردند. بیماری هایی که ریسک سرمایه گذاری و نگهداری از دام را برای آنها به مراتب بالاتر می برد و آنها را بر آن می داشت که جهت حفظ سرمایه و پوشش در برابر این بیماری ها نسبت به تهیه بیمه نامه اقدام نمایند.

یکی از متداول ترین بیمه نامه هایی که در این حوزه صادر می شود بیمه اسب است. اسب ها این موجودات نجیب و دوست داشتنی که از هزاران سال پیش توسط انسان ها اهلی شدند حیواناتی به شدت ارزشمند و گران قیمت هستند و در زندگی بشر همواره خدمات زیادی به انسان ها ارائه کرده اند.

بیمه اسب , بیمه اسب بیمه ایران , بیمه اسب ایران , صدور بیمه نامه اسب , قیمت بیمه اسب , هزینه صدور بیمه اسب

از آنجایی که اسب امروزه ارزش مالی بالایی دارند و هر گونه آسیب به آنها موجب ضرر مالی زیادی به مالک می شود، همین موضوع شرکت های بیمه ای را بر آن داشت تا خدمات بیمه اسب را به سبد خدمات بیمه ای خود بیافزایند. تا با یک تعامل دو سویه با مالکین اسب ها آنها را بیمه نمایند و زیان مالی صاحبان اسب را به کمترین حد ممکن برساند.

دلیل کاهش خرید بیمه اسب در سال های اخیر چیست؟

با توجه به مواردی که در جهت اهمیت خرید بیمه اسب پیش از این گفته شد اما در سال های اخیر شاهد کاهش خرید بیمه اسب در بین سوارکاران و باشگاه های سوارکاری بوده ایم. مسعود خلیلی رئیس فدراسیون اسب سواری معتقد است مشکلات اقتصادی که در سال های اخیر تمام اقشار جامعه را درگیر کرده است این بار گریبان سوارکاران و صاحبان اسب را گرفته است به نحوی که بیمه اسب در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاهش یافته است .

اما محمد جواد دهقان مدیر انجمن حفاظت از اسب کاسپین دلایل دیگری را علاوه بر مشکلات اقتصادی مبنی بر کاهش خرید بیمه نامه اسب بیان می کند. وی در مصاحبه ای اعلام داشته است که اکثر باشگاه داران و کسانی که تعداد زیادی اسب دارند تمایلی به تهیه بیمه اسب ندارند به دلیل اینکه باید هزینه های زیادی بپردازند.

دهقان دو عامل هزینه بالا صدور بیمه نامه و بررسی نکردن ریسک بیمه برای باشگاه های سوارکاری و اسب های مختلف را جزو عوامل اصلی بی میلی صاحبان اسب مبنی بر عدم خرید بیمه اسب می داند.

مدیر عامل شرکت توسعه اسب مبلغ حق بیمه را نسبت به ریسک این بیمه نامه بسیار بالا می داند بنحوی که  هزینه خرید بیمه اسب چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد قیمت واقعی اسب محاسبه می شود و این در حالی است که ریسک نگهداری اسب آنقدر بالا نیست و ممکن است در ۱۰ سال حتی یکبار نیاز به استفاده از بیمه نامه نباشد.

او برای بهتر شدن بازار فروش بیمه پیشنهاد می دهند که باشگاه های اسب سواری و اسب ها رتبه بندی شوند تا باشگاه هایی که رتبه های بالاتری می گیرند حق بیمه کمتری بپردازند و برای خرید بیمه نامه ترغیب شوند و کسانی که استاندارد های کافی را رعایت نمی کنند حق بیمه بیشتری بپردازند.

با این حال بنظر می رسد شرکت های بیمه از آن جهت که این بیمه نامه فراگیر نیست زیاد پیگیر فروش و پیدا کردن روش کارشناسی درست برای بیمه نامه اسب نیستند. در حال حاضر مدیران باشگاه های سوار کاری بیشتر تمایل به استفاده از بیمه آتش سوزی ایران و بیمه مسئولیت ایران را دارند.



نویسنده مطلب مرتضی اسماعیل پور